برداشت یکی از سالم ترین و کیفی ترین برنج گیلان

حبیب جهانساز روز شنبه با اعلام این مطلب اظهار داشت: نسبت به سلامت برنج های تولیدی استان اطمینان کامل داریم و آماده ارائه نمونه به مراجع ذی‌صلاح برای تایید علمی سلامت این محصول هستیم. وی افزود: امسال در بخش های زیادی از شالیزارهای استان گیلان، به جای سموم شیمیایی از مبارزه بیولوژیک استفاده شد که با شرایط مساعد آب و هوایی، نسل های سوم و چهارم کرم ساقه خوار فرصت رشد نیافت. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به همه شالیکاران استان توصیه کرد که در زمان حاضر از سمپاشی خودسرانه شالیزارها خودداری و در صورت بروز موردی از آفات، با کارشناسان گیاه پزشکی مشورت کنند.


جهانساز گفت: هم اکنون 93 درصد شالیزارهای استان در حال خوشه‌دهی است و به کشاورزان توصیه می‌کنیم با هدف پیشگیری از ریزش خوشه‌ها هنگام برداشت، نگذارند خوشه در زمین کاملاً برسد و زمانی که حدود 85 درصد خوشه به رنگ طلایی شد، اقدام به برداشت کنند. وی خاطرنشان کرد: اکنون دوره نیاز شالیزارهای استان به آبیاری تمام شده و شالیزارها هم نیازی به سمپاشی برای مقابله با بیماری ویروسی بلاست و کرم ساقه خوار برنج ندارند. به گفته جهانساز ، سه هزار دستگاه کمباین دروگر و بیش از 800 دستگاه ماشین بسته بندی کاه و کلش برای خدمت رسانی به شالیکاران استان آماده شده؛ خوشبختانه با اقبال عمومی مصرف کنندگان به برنج ارگانیگ و با کیفیت داخلی طی چند سال اخیر، همه تولیدات سالانه به بازار مصرف عرضه می شود و بر خلاف سال های گذشته، هیچ برنجی در انبارهای کشاورزان و کارخانه داران باقی نمی ماند.


به گفته معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان، در حال حاضر انواع برنج خارجی از کیلویی سه تا هفت هزار تومان و انواع برنج داخلی از کیلویی 9 تا 13 هزار تومان در بازار عرضه می شود و در واقع مصرف کننده قیمت کیفیت برنج را پرداخت می کند و دستش برای انتخاب باز است. استان گیلان 238 هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که سالانه یک میلیون و 160 تن شلتوک از آن استحصال می شود و از این میزان حدود 750 تن برنج سفید با کیفیت بدست می آید. از مجموع اراضی زیر کشت برنج استان طی سال زراعی جاری، 103 هزار هکتار کشت مکانیزه بوده و برای برداشت 130 هزار هکتار محصول با کمباین برنامه ریزی شده است. بیش از 317 هزار بهره بردار بخش شالیکاری گیلان همه ساله برای کاشت برنج ، ابتدا در فصل زمستان دو نوبت زمین های شالیزاری را همزمان با بارش های زمستانه شخم می زنند تا هم زمینه نفوذ آب به خاک را فراهم آورند و هم نسل آفات باقیمانده در پوشش گیاهی نابود شود.


پس از آن در نیمه اول فروردین ماه، خزانه گیری نشاء برنج آغاز می شود و از نیمه دوم فروردین تا پایان نیمه اول اردیبهشت ماه، نشاء برنج دستی یا مکانیزه به زمینی که از قبل با تیلر آماده و سپس آب تخت شده، منتقل می شود. از نیمه دوم اردیبهشت ماه تا اواسط نیمه اول تیرماه نیز فصل داشت برنج است که در این مدت، وجین و مراقبت های گیاهی انجام می شود. از اواخر نیمه دوم تیر تا پایان شهریورماه نیز به تناسب جدول زمان کاشت، فصل برداشت برنج در استان گیلان است. استان گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج بعد از استان مازندران را به خود اختصاص داده است.


ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود. سال گذشته (1395) همچنین نخستین رقم مادری برنج پرمحصول گیلانه، نیمه مردادماه در رشت برداشت شد. از خصوصیات بارز رقم گیلانه پا کوتاهی، زودرسی و کیفیت پخت بسیار مطلوب همانند ارقام محلی ایرانی با عملکرد بیشتر از ارقام بومی است.